Directeur van jouw BV-Ik

In de serie Verhalen van Verandering – deel 2 – Hoe ben jij directeur van jouw BV-Ik op het werk?

 

Ik werk al bijna 27 jaar bij mijn huidige werkgever. En één van de dingen die mij altijd heeft verbaasd, is het feit, dat er iets met medewerkers lijkt te gebeuren, wanneer zij op de werkvloer verschijnen en aan de slag gaan.

Deze medewerkers staan doorgaans vol in het leven. Zij runnen een huishouden, vaak met een gezin, waarin zij vele talenten en vaardigheden moeten inzetten. Huis moet opgeruimd blijven, de financiële huishouding moet up-to-date blijven, plannen en organiseren om de verplichtingen van alle gezinsleden op elkaar af te stemmen, sociale leven levend houden en ga zo maar door. Vanuit een helikopterview gezien runnen de mensen gewoon een bedrijf. Zij zijn directeur van: BV Ik!

Maar zodra diezelfde kanjers op de werkvloer aanwezig zijn, gebeurt er iets geks. In een zakelijke omgeving werken we met hiërarchie en management, met functiebeschrijvingen die duidelijk maken wat je taak en je verantwoordelijkheden zijn, met regels omtrent arbeidstijden of fiatterings-bevoegdheden. En dan veranderen deze getalenteerde mensen in afwachtende mensen. Dan gaan we toetsen of “het wel mag van de baas” of wachten we af totdat iemand zegt dat er iets gedaan moet worden.

Ik schrijf het hier misschien een beetje scherp, maar blijkbaar kan zo’n zakelijk ingerichte omgeving heel veel van het talent en kracht van mensen beperken of zelfs helemaal uitzetten.  Super zonde voor beide partijen. Want het bedrijf kan juist al die toegevoegde waarde goed gebruiken. En die medewerker gaat echt gelukkig worden en daarmee beter presteren als we dit juist om kunnen draaien en de ruimte kunnen bieden tot inzet van talent en verdere ontwikkeling daarvan. Dit vanuit dezelfde optiek naar werk kijken als zij prive doen. Hun visie, waarden, doelen, verantwoordelijkheid en doen wat zij nodig vinden koppelen aan acties .

Vanuit de KATA Coaching staan een aantal technieken centraal in het gebruik. Maar de kracht zit voor mij juist in het mensen zelf het inzicht geven in hun krachten en talenten en het verder ontwikkelen daarvan. Gebaseerd op hun eigen drive, hun “why” en de uitdagingen die ze aan willen gaan.

KATA Coaching

Mijn geloof in mensen kan ik wel onder woorden brengen, maar je kunt iemand “jouw geloof” niet rechtstreeks laten voelen. Tegen iemand zeggen, dat hij of zij talent heeft, krijg pas waarde als die persoon dat zelf ook gaat ervaren en voelen.

En dat is nog niet zo’n heel makkelijk proces heb ik ervaren. De eerste gesprekken en trainingen met medewerkers hierover waren vooral grappig om te aanschouwen. Wat is je “why”? Daar kwamen de meest leuke, maar vooral inhoudelijke reacties op. Dingen als “ik vind het fijn om rapportages te maken” of “ik wil een goede trafficer zijn”. Meestal vraag ik mensen of dat nou echt hetgene is waar ze hun bed voor uitkomen. En dan zet je ze aan het denken.

Nog een heel proces, zeker voor mensen, die al jaren actief zijn in het arbeidsproces maar nog nooit dit soort vragen hebben gekregen. En dan moeten ze ze ook nog zelf beantwoorden, zonder dat er ergens een uitwerking ligt die zegt of je het goed gedaan hebt.

Met behulp van de technieken maak je toch snel stappen. En die stappen, hoe klein ze ook zijn, maakt het voor mij mogelijk om in de coaching vooral met de positieve ontwikkeling bezig te zijn. Benoemen en belonen van de vooruitgang, dat praat veel fijner dan stilstaan bij wat er niet gelukt is. En vanuit de KATA filosofie zijn zelfs de tegenvallers of mislukkingen geleerde lessen, waardoor ook dat initieel leidt tot een positief gesprek.

Het kost medewerkers moeite om te geloven, dat dit allemaal zo kan. Fouten maken, blijft heel spannend. En het behoeft een oneindig aantal bevestigingen dat dit mag, voordat er ruimte en vertrouwen ontstaat om verder te experimenteren.

Met mijn team heb ik hier de afgelopen maanden stappen in gemaakt. Iedere medewerker heeft een individueel bord en voor de teamdoelstellingen hebben we een drietal gezamenlijke borden gemaakt. Wekelijks staan we separaat vast bij de borden in een intervisie-sessie. Medewerkers bepalen daarbij zelf wat ze inhoudelijk met elkaar delen. Maar vooral het creëren van een moment waarop je mag delen of hulp mag vragen bij collega’s doet al veel voor het gezamenlijke gevoel en daarmee weer de ruimte en het vertrouwen.

En langzaam zie ik dat “geloof” dat ik in hen heb, bij hen zelf ontstaan. En als je dat hebt, wordt alles daarna veel makkelijker en veel bewuster.

Hierin rust voor mij de kracht van KATA

Vanuit welke bron beheer jij jouw BV-IK? Je komt altijd meer te weten via: https://quality-contact.webinargeek.com/kick-ass-to-action-ontbijtwebinar-coach-jezelf-naar-succes-1

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *